What is that song you sing for the dead



Laat ons toch zingen toch
onze
stukken uit het verleden doemen op in de schaduw van de ruïne, de stroom, de feed
wat Eliot opwekt 
en dan wantrouwen. Het verleden is dieper dan dat
juwelen stapelen zich op in het ronde hart van haar valleien
barsten er, onhervonden, uiteen  in laag echoënde bevelen
waar kristallen hun takken overheen laten hangen
als hoge verzorgde bomen, het 18e-eeuws paartje afschermend
voor de wereld en zijn zwoegende tuiniers
de slierten koolstof tussen de takken pulseren en zingen
als merels in het gisteren
onderrokken dwarrelen op, dan neer
onttrekken het witte been en het bloemenperk aan de röntgenblik van de wetenschap
dan plots, hop: acrylverf kletst op het oude tapijt
mondwater spoelt door de akkers van oost-vlaanderen
het doodt alle koeien 
het mist mijn liegende  mond volledig
oude vermoeide merrie, je verschijning draaft door de wilgen
langs me heen
dat je dit gebied beter vanuit een andere kant kan binnendringen
je weet het
want na een minuut is mijn desoriëntatie compleet
           met het hemd gescheurd en stotterend als een geleerde
ben ik het huis van weleer waarin de petroleumlamp dooft
de merel zingt, voor het eerst kan ik hem horen
wij dichters wij schilders
ijdele noodzakelijke onmogelijke woorden

*

.


Reacties