bluffen op de trekker


 I (dempen opheffen)

het verrassingspact ontbindt zich
een moeder spoelt tanden, vet en bloed
uit een badkuip, drukt met één hand
de kevlar aan

in Parijs valt het doek
ja, ik ving er iets over op
in Brussel ook...

is dit documentair?
nee, Nederlands zou ik het niet durven noemen

op de bodem van een koopjeskrat
beginnen de bivakmutsen te spinnen

de feiten verstillen. een plein blijft ongebruikt.

gruwelijke zonsopgang.
ik hou de wacht
en ontvlam



II (bloedrode Dr. Martens)

 

we maken een mooie wandeling  langs het massagraf waarin—
de houdingen, de verhoudingen, revolutionaire lichamen, open encyclopedieën

mijn linkse vrienden
staan links

mijn rechtse vrienden
staan recht

broeders en zusters
deze afstanden zijn niet te onderschatten

zeg niet: dit is het onvermijdelijke gevolg 
van de historische, sociale, economische omstandigheden.

ik weet het!
ik buig mijn hoofd voor dat wat je zegt.

patserige fonetiek 
bloedt me uit de bek

alles is mogelijk gemaakt
behalve verandering





III (capitalist acts between consenting adults)

 

                        gruwelijke zonsonder-

met pijl en boog in de hand     
wandel ik naar de bushalte

denk aan de Oresteia                
weet dat maandag zich opnieuw op ons in zal imploderen         

laconieke oprispingen  

als in een filmscript    


de energie van het protest lost op
in de toegangsrij voor het technofeest         


dit ikje schrijft gedichten alsof het poëticas zijn
dit ikje geef zijn verzet met een bloedneus die extra edge
dit ikje plukt een product uit zijn prijsklasse

ziet rupsbanden rollen over dames met plakkaten
kent het gevoel iets te moeten zeggen als "ik ben lief maar lui"

dit ikje checkt Facebook om te herinneren hoe te bestaan
denkt: "de software heeft niet te verliezen dan haar hyperlinks"
dit ikje breekt het uithangbord van de apotheek
met zijn lieve luie uitstraling
dit ikje springt door de vitrine van de biobakkerij

met het gevoel iets te moeten doen
komt het tot een norm
en neukt hem




 IV( vulling van tank en systeem)


niet sinds gisteren ontbeer ik geschiedenis
het is een goed mantra denk ik
het is de wil die de angst schept, en niet omgekeerd
relatief gemotiveerd hebben we gekozen

privilege en de ontmanteling ervan
produceren antipolitiek, nog
volgens de methode van de krant en de markt

in mijn dagboek las ik:
daar, op het kruispunt gekomen, begeleid door trambellen, hip hop en oproer hief ik een civiel lied aan, kwistig en verdonkeremaand in de tijdsgeest die mij kleedt, kapot maakt, herkneedt.(...) De vuilniszakken stuiptrekken. Denk niet dat wij sterven kunnen zonder het te laten merken.

er komen barsten in het bolwerk van het bewuste

mijn autobiografie doemt op in de interpunctie

raar dat ik zo slecht ben geworden
maar je roze mond interesseert me



V (rokende mensen zoenend)


natuurlijk, laat uur
het bedje van bijstand ligt gespreid
pal & nestwarm in het midden: de gemeenplaats
conditioneren. het hele bestuurslichaam
illegaal in de mond aangebracht;
zachte alternanties komen, komen en gaan
niets eens meer in de buurt van een onwerkelijkheid
het land is verder nog verdeeld
van het slagveld kwijnen de contouren uit
er is voor of achterwaartse
horizontale beweging, invitatie
belangrijke mensen hebben aan het woord gehoord
af en toe; het gepleit
misgun het de opvolgers
OK. er is haast bij
achter elke vluchteling: meer vluchteling: meer mens
van een einde mag je niet meer dromen
voortaan camera's in beeld in
tig talen aan elkaar gekankerd
doorheen het oeuvre van deze alleskunner
een verkleumde homotopie vecht terug, mikt op ogen en geslachtsdelen
hoewel de mensen wel voorstander
hier had iets heel anders kunnen staan
zoals de technofobe olijfboom kronkelt
jou, liefste, proeven in het portiek
eigenlijk is het arbeid, andersom
doorheen de actiedag
in private anonimiteit dus het is maandag
niet ontcijferbaar — een lege code voor moord
is dit wat het betekent modern te blijven
6/12/18
bekeken maar onbeantwoord
wat is het persoonlijke standpunt dan nog
het is iets anders geworden
tientallen Europese vrachtschepen liggen ons zachtjes dobberend op te wachten


VI (kantoren te)


het zoeklicht raakt verduisterd
we botsen op omleidingen
ervaren pas na de halte de stilstand

ook dit is geen glimlach
herverdeling na herverdeling
toch zijn en blijven we onveilig
als malcontenten kopen we
worstenbroodjes
dan coke

de stad galmt steeds harder; calqueert dankbaar
een zoveelste opstand af op het beton
in grafkuilen beginnen overbodige profielen
prachtig en bomvol te bloeien

steeds vaker verzin ik gedachten over het niks
met de ogen wijd open
weet ik dat geen weerstand
optioneel is

Reacties